joi, 29 august 2013

Dulceata de dovlecel


Da, este preferata mea intre dulceturi! Asta o declar cu mana pe inimă si fara nicun fel de retinere. Tot preluata din camara mamei, reteta de dulceata de dovlecei am facut-o in urma cu... sa tot fie 15 ani, cand eram o fetita la mama acasa, dar la vremea aceea l-am combinat cu cateva piersici. A iesit o nebunie, mi-a ramas gandul la aroma aceea pana in zilele noastre. Tot atunci am facut si compot de dovlecel, care am ajuns la concluzia ca este "ananas romanesc" si am mai auzit apoi alte persoane spunand asta. Daca prima data am facut dulceata cu dovlecelul acela in forma de floare, ei bine anul acesta am incercat cu dovlecelul verde deschis, romanesc, pentru ca si asa are mama in gradina supraproductie. Aveam putine emotii la gandul ca dulceata mea ar putea avea gust de bostan, dar nu e deloooc asa! Mai departe va las pe voi sa o descoperiti...

N e c e s a r e :
4,5 kg dovlecei cubulete;
2 kg zahar;
3 lamai;
3 plicuri gelfix;
esenta de vanilie.

P r e p a r a r e :
Dovleceii i-am curatat de coaja si de capete.


Le-am se scos miezul cu samburi, astfel incat sa ramana doar partea mai tare. De obicei se foloseste o lingură normala, insa eu pentru operatiunea asta am folosit cu succes multifunctionala lingurita pentru avocado, sau pentru grapefruit cum am mai vazut prin supermarketuri.


Pulpa am taiat-o cubulete, marimea e aleatorie si dupa preferinta, dar trebuie sa aveti in vedere faptul ca vor scadea destul de mult la fiert.


Am pus dovlecelul intr-o oala incapatoare si l-am acoperit cu apa.


L-am lasat sa fiarba 10 minute. Atentie mare ca va face spuma, mie era sa imi dea in foc! Am strecurat apoi dovlecelul prefiert.


Zaharul l-am amestecat cu gelfixul. De ce am pus si gelfix? Ei bine am vrut sa fiu sigura ca va capata consistenta dulceata mea, nu sa inoate prin borcan bucatile de dovlecel, ca printr-o supa lunga.


Am repus dovleceii in oala, am adaugat zeama de la cele trei lamai si esenta de vanilie.


Am pus si zaharul si am amestecat. Am lasat sa fiarba la foc mic, 15-20 minute, timp efectiv de clocot.


Borcanele le-am sterilizat si apoi am pus dulceata în ele. Le-am lasat desfacute pana a doua zi, ca sa se inchege bine dulceata si sa faca crusta.


Nu va mai zic inca o data cat poate fi de buna, ca devin cicalitoare...


Pofta buna!

3 comentarii:

  1. Wow foarte tare! Nici nu stiam ca se poate face :D

    RăspundețiȘtergere
  2. esență de vanilie și gelfix? hmmm? greșit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate si cu coaja de la 2-3 lamai si cu semintele de la doua batoane de vanilie. Eu am pus ceea ce am avut mai la indemana, dar da, se poate si cu variantele naturale.

      Ștergere